2021-04-14 08:02

Rendkívül fejlett autonóm funkciókat kapott a Lexus zászlóshajó szedánja

Idén ősztől minden eddiginél könnyebben vezethető lesz a Lexus LS: a luxuslimuzin két fontos önvezető funkcióval teszi kényelmesebbé és biztonságosabbá az utazást.

Lexus Teammate néven fejlett vezetőtámogató technológiát vezet be az LS 500h összkerékhajtású kivitelein a Lexus. A globálisan – idén ősztől – rendelhető, 2022. modellévi típusokon megjelenő szolgáltatási csomag a cégcsoport legfejlettebb autonóm mobilitási rendszereit tartalmazza.
A Lexus más gyártókkal ellentétben a kezdetektől konzervatív megközelítést alkalmazott az önvezető technológiák alkalmazásával kapcsolatban. A lenyűgözően gyors bevezetés helyett kizárólag akkor építi be típusaiba ezeket a rendszereket, ha azok zökkenőmentes működése fenntartások nélkül szavatolható.
A tényleges önvezető funkciók sürgetése helyett azoknak a vezetőtámogató funkcióknak a tökéletesítésére összpontosított, amelyek nem kiváltják a sofőrt, hanem a lehető legnagyobb mértékben megkönnyítik, leegyszerűsítik a dolgát.
A márka zászlóshajójának, az LS 500h luxuslimuzinnak az összkerékhajtású kivitelén most két fontos ilyen technológia debütál. Az Advanced Drive és Advanced Park funkciókat ugyanez a meggyőződés hívta életre: az autó és vezetője biztonságosan, praktikusan és hatékonyan együttműködve oldja meg a közlekedés során felmerülő feladatokat.
Az Advanced Drive technológia felméri a menetkörülményeket, és ezek alapján meghatározza, hogy milyen mértékű gyorsításra, lassításra és kormányzásra van szükség ahhoz, hogy a jármű saját sávjában maradva, a követési távolságot tartva közlekedjen.
Emellett a technológia alkalmas az önálló sávváltásra, valamint segít másoknak besorolni; megbirkózik az autópálya-fel- és -lehajtókkal, alkalmazkodik a forgalmi torlódásokhoz, és megelőzi a nála lassabb járműveket. Az autó vezetője átmenetileg elengedheti a kormányt, ám tekintetét az úton kell tartania. Ezt vezetőfigyelő rendszer ellenőrzi, amely figyelmezteti a sofőrt, ha úgy észleli, hogy az nem figyel oda a forgalomra.
A technológia, amelyet úgy fejlesztettek, hogy intelligens, megbízható, interaktív és továbbfejleszthető legyen, mesterséges intelligencia alkalmazásával képes előre jelezni bizonyos eseményeket, és ezekhez igazodva úgy felkészülni, hogy a lehető legteljesebb mértékben támogatni tudja a vezetőt a helyzet megoldásában.
Ráadásul a technológia a jövőt is tökéletesíti: az autók (legalábbis a japán piacon) folyamatosan kép- és menetadatokat továbbítanak egy központi felhőbe. Ezeket az információkat kielemezve a Lexus mérnökei folyamatosan tökéletesíthetik a technológiát.
Az Advanced Park funkció nem kevésbé összetett és kifinomult: noha jóval kisebb sebességnél dolgozik, azt a legnagyobb fokú precizitással teszi. A rendszer a parkolás folyamatát automatizálja, méghozzá teljes mértékben: a vezetőnek sem a pedálokat, sem a kormányt, sem a sebességváltót nem kell kezelnie. A sofőrnek nincs más dolga, mint a panoráma kamera- és radarrendszer jelei alapján létrehozott képen figyelni az esetleges akadályokat.
A két technológiát felölelő Lexus Teammate funkciót az autonóm mobilitás szempontjából legfontosabb piacokon, az Egyesült Államokban és Japánban párhuzamosan fejlesztette az autógyártó. Az öt éven át tartó fejlesztés során a mérnökcsoportok folyamatosan kapcsolatban álltak egymással, így biztosítva, hogy a technológia ne csak műszaki szempontból legyen a legfejlettebb a világon, de a helyi követelményeknek, elvárásoknak és feltételeknek is megfeleljen.
A rendszerekre vonatkozó részletesebb információkat a modell bevezetését megelőzően teszi közzé a Lexus.