Felülírja mindazt, amit eddig a vezetési élményről hittél: íme a Lexus Electified Sport Concept
A mára Európában 99%-ban öntötő hibrid elektromos autókat értékesítő, vadonatúj plug-in hibrid elektromos (NX, RX) és akkumulátoros elektromos (UX, RZ) egymás után bemutató, 2030-ra pedig Európában 100%-ban akkumulátoros elektromos autókat értékesíteni tervező Lexus kihasználja az elektrifikációban rejlő lehetőségeket autói teljesítményének és élvezetes vezethetőségének növelése érdekében. A prémium szegmensben páratlan vezetési élményhez a vadonatúj fejlett rendszerek és az elektrifikált járműtechnológiák szolgáltatják a magabiztos alapot. A Lexus új generációs akkumulátoros elektromos autóit piacvezető elektromos autóakkumulátorokkal látja el, amelyek kivételes egyensúlyt teremtenek az erő, a teljesítmény, a méret, a költség és a tartósság tekintetében. Az új RZ 450e nagyméretű akkumulátoros elektromos SUV piacvezető hatékonyságot ér el mindössze 16,8 kWh/100 km-es fogyasztásával, amely 440 km-es hatótávot biztosít. 71,4 kWh-s akkumulátora várhatóan még 10 év használat után is megőrzi eredeti kapacitásának 90 százalékát, míg az új DIRECT4 összkerékhajtás, valamint a One Motion Grip steer-by-wire kormányrendszer az új modellek különösen dinamikus oldalát domborítja ki. Ennél is ámulatba ejtőbb ugyanakkor a 0-100 km/órás sebességre gyorsulást nagyságrendileg 2 másodperc alatt abszolváló Lexus Electrified Sport Concept, amely a letaglózó dizájnt sosem álmodott vezetési élménnyel és szavakkal nehezen kifejezhető teljesítménnyel párosítja.
A Lexus új technológiák és járművek fejlesztésébe fogott, amelyek maximalizálják az elektrifikációban rejlő potenciált, nem csupán az energiahatékonyság és az emissziók csökkentése, hanem a fokozott menetteljesítmények, a megnövelt dinamika és a nagyobb vezetési élmény jegyében. A brüsszeli Kenshiki médiafórumon keretében a vállalat további előrelépéseket jelentett be a Lexus Electrified stratégia tekintetében, beleértve elektrifikációs terveit és a karbonsemlegesség felé vezető útját. A rendezvényen új, innovatív formatervezési és mérnöki megoldások is bemutatkoztak, amelyek megjelennek majd az új generációs modellekben.
Pascal Ruch, a Lexus európai alelnöke rámutatott, hogy bár az évtized végére az akkumulátoros elektromos autók veszik át a központi helyet a márka kínálatában, amíg az infrastruktúra és az elektromos ellátás kihívásai fennállnak, a Lexus továbbra is különböző elektrifikált technológiákat kínál majd hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos és akkumulátoros elektromos járművek formájában, hogy eleget tegyen a különféle ügyféligényeknek és az eltérő vezetési körülményeknek világszerte.
„Az összes jövőbeli fejlesztés azon az elven alapul, hogy az elektrifikációt a vezetési élmény megújítására használjuk. Szeretnénk olyan autókat alkotni, amelyeket igazán élmény vezetni.” – tette hozzá Ruch.
A Lexus technológiai előnye
A Lexus úttörő volt elektrifikáció tekintetében a prémium szegmensben, amikor 2005-ben bemutatta a hibrid elektromos RX 400h SUV modellt. Azóta még inkább kitolta a technológia határait, hogy még jobb teljesítményt és hatékonyságot nyújtson, páratlan tapasztalatot gyűjtve az elektromos járműalkatrészek tervezése és alkotása tekintetében – beleértve a motorokat, az akkumulátorokat és a vezérlőegységeket. Emellett folyamatosan növekvő modellpalettáján egyre népszerűbbé tette a hibrideket, amelyekből időközben már több mint 2,3 millió modellt értékesített. Mára az Európában értékesített új Lexus modellek több mint 90 százaléka (Magyarorászágon 99%-a) hibrid. A vállalat ebből a tapasztalatból merítve biztosítja, hogy az elektrifikált modellek új generációja a lehető legmagasabb színvonalat képviseli majd minőség, teljesítmény és biztonság tekintetében. Az ambíciók megvalósítása érdekében a Lexus egy új globális főhadiszállást hoz létre a Japánban található Shimoyamában, egy autóközpontú, rugalmas komplexumot, amely otthont ad minden tervnek és ahol a formatervezők és a mérnökök közösen dolgozhatnak, a rajzasztal és a tesztpályák közötti távolságot térben és időben lerövidítve.
Lexus Electrified Sport
Az Electrified Sport a Lexus víziója a jövő csúcstechnológiás, akkumulátoros elektromos hajtáslánccal rendelkező sportautójáról. Összpontosítja a vállalat szándékát, hogy az elektrifikált autókat kivételes menetteljesítményekkel és vezetési élménnyel ruházza fel. Magával ragadó vonalait – amely az új Lexus BEV modellek formanyelvét hozza létre, amelyet a sebesség és az akrobatika kifinomultsága hoz létre – felvillanyozó menetteljesítményei ruházzák fel kettős jelentéssel. Az újdonság álló helyzetből 100 km/órára várhatóan két másodperc körül gyorsul majd.
Kivételes akkumulátorok
A legújabb Lexus hibrid és plug-in hibrid elektromos modellekben használt akkumulátorok praktikus tisztán elektromos hatótávot nyújtanak, miközben kompakt kialakításukkal súlyt és költségeket spórolnak, valamint kevesebb helyet foglalnak el az utastérből. Ugyanez az elv vonatkozik az akkumulátoros hibrid modellekre is, amelyeknek éppen ideális 71,4 kWh-s akkumulátora például az érkező RZ 450e SUV modellt kategóriaelső hatékonysággal (16,8 kWh/100 km-es fogyasztás), ezáltal pedig 440 kilométeres hatótávval (WLTP kombinált ciklus) ruházza fel. A teljesen új RX hibrid modellben mutatkozik be az új, bipoláris nikkel-metál-hidrid akkumulátor technológia, ami tovább csökkenti az ellenállást, nagyobb teljesítményleadási és -felvételi kapacitást biztosítva. A cellák teljesítménye 70 százalékkal nőtt, így nagyobb lehet a teljesítmény anélkül, hogy növelnénk az akkumulátor méretét. A Lexus eközben már fejleszti a következő generációs lítium-ion akkumulátorokat, valamint kutatja a szilárdtest akkumulátorok technológiáját. A bipoláris nikkel-metál-hidrid akkumulátor az RX 350h és az RX 500h modellekhez érhető el – utóbbi a Lexus első turbómotoros, nagyteljesítményű hibridje. A Lexus új akkumulátorainak minősége és biztonsága nem csupán az akku kialakításából és struktúrájából, hanem annak különleges megfigyelő rendszeréből is ered, amely egészen az egyes cellák szintjéig észleli az abnormális túlmelegedést. Az áramot nem vezető hűtőfolyadék probléma esetén meggátolja a tűz kialakulását, miközben az akkumulátor különleges kialakítása csökkenti az anód körüli lerakodások lehetőségét, növelve az akkumulátor várható élettartamát. Ezeknek az intézkedéseknek köszönhetően a Lexus célja az, hogy az új RZ még 10 év használat után is megőrizze az akkumulátorai eredeti kapacitásának 90 százalékát, növelve az ügyfelek elégedettségét.
Új menetdinamikai távlatok a DIRECT4 összkerékhajtással és a One Motion Grip kormányzással
A Lexus új rendszerek bemutatásával optimalizálja az elektrifikált hajtásláncok menetdinamikai potenciálját. Az új RX 500h és RZ 450e modellekben bemutatkozó DIRECT4 rendszer a Lexus saját technológiája, amely a tengelyek közötti nyomaték azonnali kiegyensúlyozására képes, tovább optimalizálva a tapadást a vezetési körülmények függvényében, lineáris gyorsulást, fokozott kanyarképességeket és stabilitást okozva. A menetteljesítmények mellett a nagyobb kényelemhez is hozzájárul, különösen a hátul utazók esetében. A One Motion Grip egy steer-by-wire kormányrendszer, amely megszünteti a kormánykerék és az első kerekek mechanikus kapcsolatát. Az új RZ 450e-ben bemutatkozó rendszer átalakítja a vezetés élményét, megszüntetve az átfogással történő kormányzás szükségét, könnyedebb és precízebb kormányzási manővereket lehetővé téve. Az alacsony sebességnél történő fordulókényság és az autópályás stabilitás is javul. A rendszer egyenetlen úton történő vezetés során automatikus mikrokorrekciókat végez.
Elektromos hajtáslánc kézi váltóval
Sok autós számára a vezetés igazi élményét, a részvételt a kézi sebességváltás adja meg, amely alapvetően járul hozzá az utazás élvezetéhez. A Lexus megvizsgálta, hogy miként lehetne egy akkumulátoros elektromos autót kézi sebességváltóval felszerelni – a projekt pedig egy fókuszált fejlesztéssé fejlődött, amelyhez az alapokat az UX 300e kompakt SUV váltókarral és kuplunggal felszerelt kutatási prototípusa adta.
„Kívülről ez az autó éppen olyan csendes, mint bármelyik akkumulátoros elektromos autó. De, ha a vezetőnek úgy tartja kedve, átélheti a kézzel történő sebességváltás élményét. Ráadásul a szoftveralapú megoldás képes különböző járműtípusok vezetési élményét átadni, a vezető kezébe adva az irányítást az előnyben részesített program kapcsán.” – árulja el Takashi Watanabe, a Lexus Electrified főmérnöke. A DIRECT4 és a One Motion Grip rendszerek szintén szoftveresen működnek, így a Lexus a jövőben új lehetőségeket tud felfedezni a teljesítmény további optimalizálása, valamint a vezető személyre szabási lehetőségei kapcsán.